Dans Danmark Folkedans var i september ‘Danmark Rundt’.
“På vores to møder i Viborg og Snoldelev den 24.-25. september 2022, stillede vi en række spørgsmål, og herunder kan I se hvad der kom af forslag fra deltagerne. Vi tager det hele til os i vores videre arbejde, og håber at I også vil lade jer inspirere ude i foreningerne, både til egne initiativer og til at hjælpe os så godt I kan med diverse aktiviteter, samt minde folk om at tilmelde sig til de ting der bliver sat op. Tak for jeres opbakning og jeres store engagement!”
/Aktivitetsudvalget for DD-Folkedans
Hvad forventer din forening af Aktivitetsudvalget for Folkedans?
- Årsnåle
- Årshjul over aktiviteter på landsplan
- Hjælp til PR (reklame, frikøb til fremstød)
- Opbakning/opstart af B&U hold
- Gør en indsats for at få flere B&U hold i gang
- Aktivitetsudvalgs arrangementer meldes ud gerne ½ år før afholdelser (så kan invitationen gentages)
- Støtte op om arrangementer
- Relevant information – Godt informationsniveau via nyhedsbreve
- Vise interesse og høre om hvordan sæsonen er startet / lokal kontakt
- Gennemtænke kontingents betalingen – 100 kr. for en lille forening kan være for meget -> undgå små foreninger lukker
- Hjælpe til koordinering af hvad der sker i regionen – mangler i Hovedstaden, som det er i Sjælland – de fællesarrangementer der var før løber ud i sandet f.eks. Frilandsmuseet, Tivoli
- Samlingspunkt mellem udvalg og foreninger
- Rigtigt ærgerligt at der ikke var noget for børn og unge på landsstævnet, det kunne vi godt tænke os der blev mere af igen fremover.
- Uklarhed over hvordan økonomiske forhold for tidligere regionsarrangementer
- Landsstævner uddannelsen-dragt og dans
Hvilke aktiviteter, som det tidligere Folkedans Danmark stod for, synes I skal fortsætte i jeres område?
- Tips & idéer (måske til foråret?)
- Landsstævner (forskudt i henhold til DGI landsstævner)
- At landsstævner fortsætter – endagsmærker pris sættes ned
- Dragtformidling og bevaring
- Landsstævnetræning mere lokalt (amter)
- Kurser, fx Tamadans, baldans
- Tidligere regionsarrangementer såsom store legestuer
- Vandring på volden
- Aktivitetskalenderen (”regions vis”). Savner regions-kalender, så der kan reklameres mere lokalt
- B&U stævner fortsætter
- Frilandsmuseet, Tivoli, Smutten (Sjælland), Folkedansens dag på Frilandsmuseet
Gode idéer til eventuelle nye aktiviteter som ”Dans Danmark” kan stå for/kan starte:
- Hjælp til at lave ”hold” der tilmeldes landsstævnet sammen
- Udbredelse af anvendelse af dragter
- Søge hos fonde ( Andre end folkedanser-fonden)
- Powerdans
- Detaljekurser ”Nørde dans” /Musikken skal hjælpe danserne
- Sangaftener rundt i landet
- SANS-DGI har hold. Blandt andet i Glad dans Viborg
- Aktiviteter for børn/unge
- Aktiviteter for udsatte børn
- Hjælp med at facilitere et ”regions”-møde hvor foreninger mødes og koordinere hvem der har teten på arrangementer f.eks. Tivoli mm
- Oprette regionsudvalg/tovholder i de tidligere regioner
- 2023 Motionsuge
- Booking-side
Hvordan kan du og din forening hjælpe?
- Selv komme i dragter ved forskellige lejligheder
- Hjælpe med det praktiske (lokaler/kage/hjælpe på dagen mm)
- Finde/have/udpege en aktivitetsudvalgs-superbruger (en med fingeren på DD pulsen)
- Være med til at lave arrangementer
- Ad Hoc-udvalg kan etableres på tværs af foreninger.
- Få etableret et godt samarbejde mellem foreninger
- Ved at påtage sig nogen af aktiviteterne
- I kan række ud til foreninger hvis der er brug for hjælp på konkrete opgaver.
Spørgsmål fra gruppen:
Hvem styrer ”folkedans Danmarks Fonden”?
- I kan læse meget mere om fonden på den gamle hjemmeside som fonden har overtaget: folkedans.dk
Kan alle få nyhedsbrev?
- Sekretariatet styrer hvem der modtager hvilke nyhedsbreve. Nogle går kun til foreningernes formand/kasser og andre til alle medlemmer. I må aftale med formanden/kasseren at de kan videresende til jer, hvis I ønsker at modtage dem alle.
Hvordan får vi kontakt til aktivitetsudvalget ang. tilskud til aktiviteter – hvor lang tid i forvejen skal man kontakte jer?
- For at få kontakt til aktivitetsudvalget, folkedans skal i skrive til dem. Der kan skrives til alle medlemmer af aktivitetsudvalget eller til den person, der bedst dækker jeres tilskudsansøgning – så sørger vi selv for at få sendt rundt til alle, for det er hele aktivitetsudvalget der behandler tilskudsansøgningerne.
- Vi skal have ansøgningerne så tidligt som muligt – gerne så de kan komme med i budgettet året forinden – så så snart du har en ide så lav beskrivelse af projektet og et budget og send det til os.
- Vi ser altid med milde øjne på ansøgninger, men vi må også sige at det er nødvendigt at budgetterne er realistiske – vi vil gerne hjælpe så mange som muligt.